Wednesday, October 20, 2010

imbas kembali

masuk bulan ini bermakna sudah 6 bulan aku mengasuh anakku di rumah. imbas kembali, aku mula mengasuh sendiri anakku selepas isteriku mula bekerja. tika itu, anakku berumur 5 bulan. pada mulanya ibu mertuaku turut membantu dengan tinggal dirumah kami selang seminggu.alhamdulillah ianya sangat membantu terutamanya bagi aku yang pertama kali menjadi mr mama. namun ibu mertua aku juga punya tanggungjawabnya sendiri di kampung. takkanlah selama2 bapa mertua aku nak makan nasi dikedai.
manakala ibu aku sendiri tinggal jauh dikampung, aku memahami kesukarannya untuk datang. namun alhamdulillah berkat kepercayaan semua pihak, aku agak selesa mengasuh Idlan walaupun jadual kerja aku yang tak menentu.
bagaimana pula aku dapat menjaga dirumah? ya sebabnya aku berkerja dalam bidang IT dan alhamdulillah aku tak terikat untuk datang ke pejabat. aku hanya ke pejabat sebulan sekali.
cumanya aku terpaksa bekerja mengikut U.S. working hours. atau nama lainnya, shift petang / malam. sebelum ini shift aku sama ada petang (5pm-1am) atau malam (1am-9am). jadual shift ini akan bertukar selang seminggu. pada minggu aku bekerja shift petang, agak mudah bagi aku menyesuaikan diri dengan tugas sebagai mr. mama di waktu siang. namun pada minggu shift malam, adalah satu cabaran bagi aku. ya la..malam kerja. siang mengasuh anak. namun aku tabahkan juga cuba mencuri sedikit ruang untuk tidur ketika anakku tidur. atau ketika aku bekerja. sebab kerja aku pun lebih kepada standby. jika tiada apa2 isu berkaitan sistem, aku memang bnyk berehat. tapi aku harus sentiasa alert dengan email kalau2 ada incident dengan sistem. kadang2 aku tertidur lama sehingga 3 jam. jika tiada incident ketika ini, ok lah. tapi jika ada, dan aku tidak respond dengan email notification tersebut, memang naya la aku.
manakala pada minggu2 aku bekerja shift petang, ianya adalah waktu yang ditunggu2. pada minggu seperti ini, sekurang2nya aku dapat rehat secukupnya selepas minggu shift malam.
ini lah rutin harian sejak 6 bulan lalu.


entri kali ini agak berserabut dan panjang. sebenarnya ada sesuatu yang mengganggu fikiranku yang ingin aku luahkan. namun rasanya perlu dikomakan sebentar disini terlebih dahulu.
insyaAllah akan disambung

No comments:

Post a Comment